fbpx
 v kategorii: Instagram

Influenceři a mikroinfluenceři. Jaký je mezi nimi rozdíl a kdo to vůbec je? V dnešní době se spolupráce s influencery bere jako samostatný marketingový ”kanál”. Pořád je ale velmi podceňovaný a to především co se týče spolupráce s mikroinfluencery. Není se čemu divit. Na sociálních sítích jsme obklopeni ze všech stran především influencery. Ať už to jsou známé osobnosti, blogeři, nebo YouTubeři, vnímáme jejich sílu a dosah a přejeme si zahájit spolupráci právě s nimi.

Kdo je mikroinfluencer

Jak jsem již psala, většinou se snažíme oslovit větší influencery, protože tam vidíme potenciál. Zapomínáme ale na ty menší, kde sláva sice teprve roste, ale důvěra už vybudovaná je. Větší influenceři svou důvěru pomalu ztrácejí množstvím spoluprací, které si sami nabírají. Uživatelé jim méně důvěřují a začínají hledat inspiraci a motivaci u menších účtů, které nejsou ovlivněny reklamou a jejichž účet není pouze o tom, jaký produkt dostali výměnou za spolupráci.

Pokud bych měla rozdělit influencery na Instagramu podle počtu sledujících, dalo by se říci, že mezi influencery se řadí všichni s počtem sledujících nad 10.000. Mezi mikroinfluencery tedy spadají všichni pod 10.000 s alespoň 3.000 sledujícími. Úspěch se ale v dnešní době nedá určit podle toho, kolik má kdo sledujících. Díky “podvodným” uživatelům, kteří si své sledující mohli zakoupit, nebo jsou získáni za pomoci robotů, je v dnešní době číslo opravdu jen číslo.

Proč spolupracovat s mikroinfluencery

1. Mají blízký vztah se svými sledujícími

Ačkoliv mikroinfluenceři nemusí mít tolik sledujících jako velcí blogeři atp., mají obvykle velmi aktivní vztah se svým publikem. Těží z toho, že jsou dostatečně malí, díky čemuž udržují vztah se svými sledujícími osobní a aktivní.

2. Většinou se pohybují v jednom tématickém okruhu

Často se zaměřují na jeden tématický okruh (zdravá výživa, cestování, sport, jóga…) díky čemuž si můžete vybrat mikroinfluencera, který má svůj dosah přesně v takových oblastech, které jsou v souladu s tím, co nabízíte. Od věkové kategorie publika až po jejich zájmy a třeba i lokalitu.

3. Levnější spolupráce

Vzhledem k tomu, že většina mikroinfluencerů jsou obyčejní lidé, kteří aktivně využívají sociálních sítí, nebo píšou blogové příspěvky jako koníček souběžně se zaměstnáním, mohou s nimi firmy pracovat za podstatně nižší náklady než s velkými influencery.

4. Souzní s tím, co prodáváte

Výhodou při spolupráci s mikroinfluencery je to, že jsou velmi podobní jejich publiku – to je obvykle to, co je dělá tak populárními na prvním místě. Jejich sledující souzní s tím, co daný člověk dělá, jaké používá produkty a čemu on sám věří. Proto pokud si vyberete takového mikroinfluencera, který opravdu souzní s vaší značkou, je velmi pravděpodobné, že si jeho publikum váš produkt oblíbí.

Na co koukat před zahájení spolupráce s mikroinfluencerem

Tak jako při spolupráci s influencery, je třeba dávat pozor na to, koho si pro svou značku zvolíme. Daný člověk bude mluvit jménem naší značky, což ve výsledku znamená, že jí může jak pomoci, tak i uškodit. Proto je důležité brát velký zřetel na to, s kým spolupráci zahájíme.

Co při zahájení spolupráce s influencery sledovat

Jak často se na jejich účtu objevuje spolupráce

I když se jedná o spolupráci s mikroinfluencery, můžeme narazit na takové, kteří mají každý druhý den na svém profilu jinou značku. Mezi takové opravdu patřit nechceme, protože je velmi pravděpodobné, že bychom se pouze ztratili v davu.

Často se stává, že influencer ztratí důvěru tím, že až moc často propaguje různé firmy a produkty. Pokud se chcete podívat na “nepovedené” reklamy influencerů, tak se podívejte na instagramový účet @svetinfluenceru, který publikuje ukázky reklam, jak by vypadat určitě neměly.

Označení spolupráce

Je povinné, aby influencer svou spolupráci označoval. Proto než se pustíte do oslovování, koukněte na jejich profily a stories, zda nejednají proti pravidlům. Uživatelé jsou na neoznačené spolupráce zvlášť hákliví, nemluvě o tom, že to jde proti právním zákonům.

Statistiky

Často se u svých klientů setkávám s tím, že při sjednávání spolupráce nám daný influencer nechce poskytnou náhled do jejich statistiky a přehledů. V takovém případě spolupráci nikdy nezahájím. Influenceři to občas berou jako důkaz nedůvěry, ale firmám to přinese přehled o tom, jaké sledující influencer má, kolik % uživatelů je z jaké země, kolik lidí denně vidí jeho instagramové příběhy atd.

To vše jsou údaje, které bychom měli znát, než se do spolupráce pustíme.

Pokud si mikroinfluencera chcete prověřit sami, můžete použít některé z online nástrojů, které vám základní údaje poskytnou sami.

https://hypeauditor.com/settings/#settings

Jak nastavit influencer marketing

Kolik mikroinfluecerů oslovit

Vždy, ale vždy, si dáváme záležet na osobním přístupu. Ať už se jedná o většího či menšího influencera, je důležité přistupovat k němu individuálně. Nejprve si sami uděláme úzký výběr těch, které chceme oslovit a poté se pustíme do oslovování.

Je dobré zmínit proč volíte právě je a co se vám na jejich práci líbí. Pro začátek doporučuji zahájit jednu, maximálně dvě spolupráce, obzvlášť pokud nemáte předešlé zkušenosti. Sami zjistíte, jaká forma vám vyhovuje a na co si dávat příště pozor.

Nediktujte jim texty

Influenceři moc dobře vědí, co má jejich publikum rádo. Jakým způsob komunikaci preferují a především jakou formou. U některých si všimneme, že nepřidávají příspěvky každý den, ale za to není den, co by nedali na Instagram příběh. Influenceři znají svoje publikum nejlépe. Proto je důležité nechat tvorbu na nich. Můžete se domluvit, co by měl příspěvek obsahovat a kolikrát se o vás na svém účtu zmíní. Formu už nechte ale na nich. Tady by měla určitě panovat důvěra.

Sjednejte si podmínky hned na začátku

Každý funguje jinak a každý influencer má jiné podmínky. Záleží hodně na člověku a na tom, jak je zvyklý pracovat. Proto si hned od začátku sjednejte podmínky, které budou vyhovovat oběma stranám.

Kolik příspěvků bude influencer měsíčně přidávat

Kolik příběhů a jakým způsobem se bude váš produkt/služba propagovat

Jakým způsobem bude influencer ohodnocen

Jak dlouho bude spolupráce probíhat

Jakým způsobem budete dostávat reporty…

Nezapomínejte na to, že spolupráce s influencerem je pouze jedna část. I nadále se musíte o váš účet na Instagramu starat. Během či po skončení spolupráce vám nejspíše přibydou noví sledující, pak už je ale na vás, jak je zaujmete. Influencer vám nemůže zaručit to, jak dlouho vám sledující zůstanou.

Podrobněji o spolupráci s influencery píšu ve svém novém e-booku – Marketing na Instagramu.

Nebo si poslechněte podcast

Spoj se se mnou na Instagramu 🙂

Recommended Posts

Leave a Comment