fbpx
 v kategorii: Instagram

Jak vydělávat peníze na Instagramu je tak žhavé a často řešené téma, že jsem se rozhodla napsat článek, který vám sice ukáže možnosti jak monetizovat Instagram, ale taky vám „otevře oči” co funguje na Instagramu.

Jsme v době, kdy kolem sebe vidíme, že lze vydělávat peníze díky sociálním sítím, ale jak je to doopravdy? A co vše se za tím skrývá? Dnes se podíváme na to, jaké jsou možností vydělávání pomocí instagramu a co vše to obnáší.

Blogeři, influenceři a slavné osobnosti

Že nejsi ani jeden z nich? Nevadí, já taky ne, a přitom jsem důkazem, že Instagram může vydělat peníze, akorát musíme své soustředění zaměřit trošku někam jinam a podívat se, co funguje na Instagramu.

Instagram už zažil velký růst, a ti, co měli štěstí a byli chytří, tak tam byli. Měli účet na Instagramu a používali ho, aniž by třeba vůbec tušili, že jim to jednou může vydělávat peníze.

Ale my, ti, co Instagram v době jeho růstu nepoužívali, nebo ano, ale nevěnovali jsme mu moc pozornosti, tak nemůžeme očekávat stejné výsledky, jako mají teď oni. Ačkoli nerada to říkám, tou samou cestou to už nepůjde. Je třeba volit jiné strategie.

Vždy, když jdu na workshop nějakého Influencra, kterého obdivuji, nikdy si bohužel nic moc neodnesu. Ne, protože by jejich příběh a rady nebyly zajímavé a přínosné, ale protože většinou za jejich úspěchem stojí sice práce a úsilí, ale v jiné době. V době, kdy nebylo tolik uživatelů na Instagramu. Pro ně byl základ obsah, důvěra, vytrvalost a komunikace. A ANO, je nutností se toho držet i v dnešní době, ale bez dalších kroků to půjde opravdu pomalu, a nebo vůbec.

Na tom ale není nic špatného! Byli ve správný čas na správném místě, chytli se toho, a proto jsou tam, kde jsou. My od nich ale nemůžeme očekávat žádné taktiky a rady, když oni je až tak úplně nepotřebovali.

Kolik si Influenceři vydělávají na Instagramu

Záleží na počtu sledujících? Ano, záleží, ale ne tolik, jako na dosahu jednotlivého Influencera. Důvod je ten, že i přesto, že má někdo 10.000 sledujících, tak to ještě neznamená, že ho lidé opravdu sledují a že za ním komunita stojí. To je pro firmy opravdu důležité. Dalším rozhodujícím faktem je to, zda Influencer zasahuje jejich cílovou skupinu. Ve většině případů chtějí firmy vidět do statistik, aby měly jistotu, že zásah na cílovku bude opravdu tam, kde má být.

Obecně platí, že i Influencer si musí dát dost práce s vybudováním komunity, díky které pak může mít nabídky práce, nebo spolupráce, za nemalé peníze. Pokud se počet sledování pohybuje v řádech sto tisíců, může si Influencer přijít na slušné částky. V tomto případě se můžou částky za příspěvek pohybovat až kolem 20.000 a výše. Zase, je to hodně individuální a hodně záleží na tom, o jaký typ spolupráce se jedná.

„Za fotku z postele mi dají šedesát tisíc. Říká Leoš Mareš”

5 000 sledujících a výše

Vraťme se zase k menším a reálnějším číslům. Pokud si chcete vydělat nějakou tu kačku, je dobré mít alespoň 5000 sledujících. Na tom už lze stavět a firmy vás mohou požádat o spolupráci. Neočekávejte ale žádné velké příjmy. Dalo by se říct, že to slouží spíše jako přivýdělek k naší práci.

Dlouhodobé a krátkodobé spolupráce

Je možné, že nás firma osloví pouze s krátkodobou spoluprácí, což může obnášet 1 až 3 příspěvky a zmínku ve stories. Za kratší spolupráci si můžeme přijít na odměnu v řádech tisícikorun. Záleží na firmě a dané spolupráci.

Při dlouhodobé spolupráci se už nemusí jednat pouze o příspěvky, ale Influencer se může starat o celý Instagram marketing a budovat povědomí o značce. Kolik od toho může očekávat? Firmy platí menším Influencerům (kolem 5000 sledujících) do deseti tisíc korun. 

Jak vydělávat pomocí Instagramu

Možností je více, ale já bych s vámi ráda sdílela ty, o kterých vím, že fungují, a nebo s nimi mám vlastní zkušenost. Předem upozorňuji, že se nejedná o “rychlé peníze” a je třeba kus práce k tomu, aby nám jednou mohla sociální síť vydělávat peníze.

Výdělky na Instagramu

  • Přečtěte si o aplikaci Reward Media, která se objevila na českém trhu, a díky níž si můžete propagací jiných produktů vydělat nějakou tu kačku. Cena se odvíjí od toho, kolik máte sledovaní a kolik lidí danou fotku “osrdíčkuje“.

Barter na Instagramu

Dalo by se říci, že barter se dá používat téměř na cokoliv. Na Instagramu se setkáme nejčastěji s kosmetikou, domácími doplňky, oblečením atd.

Také knihkupectví často nabízejí uživatelům knihu výměnou za recenzi, ale často si vybírají influencery, se kterými spolupracují, na základě jejich komunity.

Barter je jednou z možností, kterou mohou dělat i menší Influenceři. Za menší Influencery se považují ti, co mají alespoň 1000 aktivních sledujících. Firmy si dnes již nechávají zasílat reporty od Influencera před tím, než s ním zahájí spolupráci, a to platí i v případě barteru.

Jaké jsou výhody a nevýhody

Za výhody považuji, že dnes není tak těžké najít si firmu, která s námi spolupráci zahájí, ale je nutno počítat s tím, že čím méně sledujících máme, tím méně hodnotný barter bude. Spočítejme si tedy čas, který do reklamy výměnou za produkt vložíme. Čas je to nejcennější, co máme, tak s ním tak i nakládejme.

Nevýhodou barteru je samotný fakt, že peníze si tím nevyděláme. Nájem z toho nezaplatíme, a musíme tak hledat i jinou cestu, jak si přivydělat. Barter se může zdát jako krásná věc, ale musíme si vše promyslet. V dnešní době už málo kdo sleduje profily, které mají každý druhý příspěvek sponzorovaný, a nebo jejich celý Instagram funguje na barteru. Proto je třeba si vybírat spolupráce tak, abychom naše sledující neztráceli a neotravovali.

Označovaní spolupráce na Instagramu

Pokud se již rozhodneme s firmou spolupracovat, neměli bychom zapomínat na označování spolupráce jak v příspěvku, tak i pod hashtagem #spolupráce. Nechceme přeci ztratit důvěru našich sledujících, protože to jsou oni, díky nim máme možnost používat Instagram k našemu podnikání, či přivýdělku.

Mít vlastní produkt či službu

Pokud se na to podíváme z druhé strany, tak vydělávat přes Instagram lze opravdu prodejem našich služeb či produktů. Neříkám, že je to jednoduchý způsob, takový snad ani neexistuje. Tak proč se nezaměřit na to, co nám jde a nezkusit “to” prodat.

Ať už se rozhodnete prodávat službu nebo produkt, vždy je důležité přemýšlet nad tím, zda se na Instagramu nachází vaše klientela. Řekla bych, že v 95% ano, jen je důležité je umět najít.

A jak tedy začít?

Vždy to začíná budováním brandu, neboli dáním o sobě vědět! Když jednám s klienty, vždy se jich ptám, co od Instagramu očekávají, a proč ho chtějí používat pro své podnikání. Je to základ.

Co vše lze na Instagramu prodávat

Cokoliv, pro co se rozhodnete. Od finančních služeb po dřevěné hračky. V podstatě nezáleží na tom, co máte v plánu prodávat, ale jakým způsobem.

Jak jsem již zmiňovala několikrát, Instagram je komunitní platforma a to je třeba respektovat.

Postup, jak prodávat na Instagramu

  • Rozmyslíme si, zda chceme používat osobní, nebo firemní účet

Rozdíl mezi nimi je v tom, že díky firemnímu účtu máme přístup k různým statistikám, které nám mohou hodně pomoci při tvorbě strategie. Zjistíme, jaké příspěvky se líbily nejvíc a jaké publikum zasahujeme.

Mimo jiné nám firemní profil zpřístupní reklamy, o kterých se zmiňuji níže.

Pokud jsme firma a prodáváme produkty, rozhodně bych volila cestu firemního účtu. Pokud prodáváme služby a chceme si budovat brand, můžeme zůstat u osobního účtu, ale nebudeme mít přístup ke statistikám, které se nám mohou hodit i v případě budování brandu.

  • Jaké hashtagy volit

Často firmy a malí podnikatelé podceňují sílu hashtagu. Především těch brandovaných a komunitních. Jendá se o #, které vznikly pod určitou komunitkou, jako jsou třeba,

#ikoktejlcz – pro cestovatele

#minveciviczazitku – cestovatele

#igerscz – česká komunita

#czechblogger

#svetuspechnych

#ukazcodelas

#cestolidi

…. je jich opravdu spousta a je třeba si najít takové, kde se vaše cílová skupina nachází. Je to jedna ze strategií, které je třeba využívat a dbát na ně.

  • Odkazování na web

Pokud prodáváme produkty, jediná možnost, kam můžeme umístit odkaz na náš web, je místo v profilu.

Pokud máme 10.000 sledujících, nabízí se nám další možnost, a tou je SWIPE-UP, který je umístěný ve stories.

Vraťme se ale k případu, že tolik sledujících nemáme. I tak máme možnost naše sledující zaujmout. Můžeme zmínit, že nový blogový článek o skvělých tipech na dárky najdou u nás v profilu. „Stačí kliknout na odkaz a už se nemusíte trápit s vymýšlením dárků pro své blízké”.

Další možností je zmínit náš web v našem příspěvku. 

   

Pokud chceme odkazovat na více jak jednu webovou stránku, můžeme použít aplikaci LINKTREE, kde máme možnost dát si pod jeden link více odkazů. Následně to vypadá takto.

Affiliate na Instagramu tak trochu jinak

Jaký je rozdíl mezi affilem na Instagramu a na blogu? Není, jenom v případě affilu na IG nemusíte mít nutně vlastní blog. Většinou ve vašem profilu totiž odkazujete na daný affil, ze kterého máte pak provize, ať už je to služba, kurz, nebo produkt.

Na co je tady důležité myslet je to, že stejně jako na blogu potřebujeme k tomu, aby nám affil fungoval, velkou návštěvnost našeho Instagramového účtu. Díky čemuž se nám zvýší prokliky na web atp.

Placená reklama na Instagramu

U placené reklamy je důležité mít na paměti, že peníze, které do toho dáme, by se nám měly vracet. Ono to nebude sice hned, ale určitě placené reklamy nedotujte bez žádného viditelného progresu.

Pokud s tím teprve začínáme, investice, kterou do placené reklamy dáváme, nemusí být veliká.  Částky se mohou pohybovat kolem 50 – 150 kč za den. Dobré je oddělovat reklamu, kterou dáme do Instagram příběhu a tu, která se bude zobrazovat na domovské stránce. Důvodem je rozdílné rozlišení a také očekávání uživatelů, když zrovna koukají na příběhy, nebo skrolují domovskou stránkou.

Naším cílem, neboli cílem reklamy, je zaujmout tak, aby uživatel provedl akci, kterou po něm požadujeme. Proto je třeba myslet na to, co má být konečným cílem.

Když volíme reklamu, která se bude zobrazovat v příspěvcích, měla by fotka odpovídat cílení, a  zároveň by dotyčného měla hned zaujmout.

Doporučuje se mít co nejméně textu přímo v obrázku, čímž se vyhneme tomu, že se bude naše reklama méně zobrazovat.

Abychom zaujali, ale nemuseli používat text v obrázku, lze udělat takto. Dole bude tlačítko, které jsme si zvolili při tvorbě reklamy. 

Pokud se rozhodneme použít reklamu, která se bude zobrazovat v Instagram Stories, vžijme se do toho, kdo si bude zrovna příběhy prohlížet. Často jenom překlikáváme na další, aniž bysme si pořádně prohlédli, co v daném příběhu je.

Proto doporučuji začít reklamu tak, aby upoutala pozornost ihned (nejlépe videem, ať už mluveným, nebo jiného formátu) a zároveň použila takzvaný carousel, kde máme hned tři po sobě jdoucí příspěvky v IG příběhu. Z toho vyplývá i větší šance, že nás dotyčný zaregistruje.

Sdílením a aktivitou

Druhou možností je být vidět a to všude. Z toho vyplývá mít vlastní blog, aktivní Facebook a hodně populární je teď i Pinterest.

Není nutností mít ještě jiné portály, ale rozhodně to považuji za výhodu. Nikdy nevíme, odkud k nám kdo přijde a především, koho oslovíme díky jiným platformám. Pokud nám jdou videa a cítíme se při jejich tvorbě komfortně, určitě bych přemýšlela o Youtube kanále. Nevýhodou je čas. Nová platforma, nová pravidla a nové strategie. Tady se znovu vracím k tomu, že to chce mít promyšlenou strategii, a nebo aspoň vědět, na koho cílíme. Zda se nám to vyplatí zjistíme až postupem času. Je třeba zkoušet.

Není to o tom,  že se rozhodneme vydělávat peníze přes affil a ono to hned půjde samo, bohužel tak to nefunguje. Je třeba do toho dát kus sebe a hodně práce. O důvod víc vybírat affil takový, který nás baví a vidíme v něm smysl.

Jeden z mnoha příkladů affilu je prodej různých kurzů. Odkazujte na stránku, kde se po vložení e-mailu lidé dostanou na další stránku a vstoupí do tzv. funnelu, který je provede až k samotnému nákupu.

Sdílení za sdílení

Velice populárním se stalo sdílení za sdílení. Určitě jste zaregistrovali, když někdo sdílí profil někoho jiného. V některých případech se jedná o nezávislá sdílení, kdy pouze chceme poukázat na něčí profil, který nás třeba inspiruje. V druhém případě se jedná o domluvené sdílení.

Jednoduše řečeno se mezi sebou domluví dvě osoby a navzájem si nasdílí profily na svém Instagramu, aby tak získali pozornost sledujících té druhé osoby. Nemyslím si, že je na tom něco špatného, ale důležité je mít na paměti, že i tohle může naše sledovatele odradit. Nic se nemá přehánět.

Jak zpeněžit instagram

Nedá se říct, která možnost je nejlepší. Každému sedí něco jiného a každý má jiné životní cíle. Za mě určitě platí, že to chce vytrvalost a především nesnažit se urychlit proces nežádoucími roboty na Instagramu.

  • Aktivita na denní bázi – bez toho to nepůjde. Je třeba promyslet si strategii a na koho chceme cílit.
  • Sledovanost – nemyslím teď počet sledujících, ale lidí, kteří vás opravdu sledují. Pokud máte 500 sledujících, ale z toho vás 150-250 pravidelně sleduje ve stories, máte vybudovanou hezkou komunitu.
  • Upřímnost – nejrychlejším způsob, jak se stát na Instagramu oblíbeným a především viditelným, je upřímnost. Ukažte lidem kus sebe a vaší práce.
  • Vlastní blog – ačkoli jsem psala, že blog nutností není, pokud na něj máte čas a máte co sdílet, zamyslela bych se nad ním.
  • Reklama – určitě stojí za zvážení. Obzvláště, pokud prodáváte produkty, a nebo budujete brand.
  • Spolupráce – nemusíte na to být sami. Najděte si komunitu lidí, kteří dělají, nebo chtějí dělat to co vy. Inspirujte se a buďte inspirací.

Vím, že je to hodně informací, a to jsem se článek snažila napsat jak stručně to jen jde. Není to o tom, že se hned rozhodnete, jak Instagram zpeněžíte, ale chce to promyslet další kroky a postupy, kterými se budete řídit. Zamyslete se především nad tím, co by vás bavilo.

Pokud se vám článek líbil a rádi byste i vy začali na Instagramu vydělávat peníze, ale pořád nevíte jak začít, nebo jakou cestu si zvolit, napište mi a společně to vymyslíme.

Radi byste se o marketingu na Instagramu dozvědli více? Nenechte si ujít můj e-book, kde s vámi sdílím své zkušenosti a návod, jak používat Instagram k vašemu podnikání.

Recommended Posts
Comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment